Home
Massage
Email
Haptonomie
Luisterlessen
Thema's
Hier doet het pijn
Ontspandag
Disclaimer
Sauna en Sport
Sauna steeds meer gewaardeerd.
In 1924 viel voor het eerst met de sport het woord sauna, toen het Finse loopwonder Paovo Nurmi de sportwereld versteld deed staan, door op ÚÚn van de warmste julidagen (38 OC) in Parijs, zowel de 5000 meter als anderhalf uur later de 10.000 meter, voor zijn landgenoot Ritola te winnen. Van de 40 deelnemers haalden slechts elf de finish, terwijl een aantal deelnemers volledig uitgeput van het parcours werden gedragen. De sportjournalisten vroegen zich af waarom deze Finnen zo goed bestand waren tegen de hitte en hun lichamelijke conditie opmerkelijk fris was. En zo las men in 1924 voor het eerst over een bijzonder bad dat in Finland saunabad genoemd werd. Tegenwoordig is het geen voorrecht meer voor Finse sportlieden om hun prestaties met een saunabad te ondersteunen. De combinatie sport en sauna is nu in de hele wereld bekend. Niet voor niets bieden de meeste sportscholen op bescheiden manier gelegenheid om na het sporten een saunabad te nemen.

Gezond
Sportbeoefening is tegenwoordig bijna vanzelfsprekend. Nederland kent 7 miljoen sporters al of niet in clubverband. Dat sporten gezond is hoef je niemand meer te vertellen, maar slechts een gering aantal sporters maakt zich ongerust over de verzorging van het lichaam, het spierstelsel, de huid en van de lichamelijke conditie in het algemeen. Dit is te zien aan het grote aantal sportblessures, in Nederland in 1997 bijna 1,5 miljoen geregistreerde medisch behandelde blessures, wat jaarlijks alleen maar groter wordt. Bij topsporters in vele landen heeft de sauna inmiddels een vaste plaats in het trainingsprogramma gekregen. Het betrekken van de sauna in het
trainingsprogramma heeft talrijke psychische en fysische oorzaken. Uiteraard kan de sauna geen training vervangen, maar wel een betere voorwaarde scheppen om te presteren tijdens training en wedstrijd. Daarom is het geen toeval dat sportartsen wetenschappelijk onderzoek hebben uitgevoerd naar de precieze uitwerking van de sauna op sportprestaties, Ze ontdekten positieve zaken, zoals de ontspanning van de spieren, het afvoeren van afvalstoffen en ook de functietraining in de verandering van de bloedsomloop en het zo economisch mogelijk functioneren van het hart. Ook worden sporters meer gehard, want een oververmoeide of verkoudensportbeoefenaar kan geen topprestaties leveren.

Ontspannend gevoel
Voor het lichaam is de sauna een snelle, hevige warmtebelasting, (8-12 minuten bij 80-90 'C) die de lichaamstemperatuur aanzienlijk overtreft en waarbij de sporter een aanval doet op de homeothermie (het behouden van een constante lichaamstemperatuur) van het lichaam. Om een normale lichaamstemperatuur van 37C te behouden wordt het lichaam geactiveerd d.m.v. zweten en een maximale doorbloeding van de huid. Wetenschappers hebben aangetoond dat tijdens de warmteblootstelling de doorbloeding in de organen en spieren afnam, terwijl die in neusslijmvlies en huid sterk toe nam. Tijdens de noodzakelijke afkoeling krijgen we een verbeterde doorbloeding van de spieren, wat leidt tot een verhoogde toevoer van voedingsstoffen en een versnelde afvoer van afvalstoffen. De activiteit van het parasympathisch zenuwstelsel en spierstelsel vermindert bij de warmteblootstelling in belangrijke mate, dit uit zich in een ontspannend gevoel en een verlaagde spiertonus (spierspanning). Door een verhoging van de ademfrequentie wordt het adem-minuutvolume vergroot wat leidt tot een betere luchtverversing van de longen. De warmte in de sauna maakt de gewrichten soepeler. Dit is gebaseerd op het feit dat warmte de eigenschappen verandert van de bindweefsels van de pezen en de gewrichtskapsels daar deze weefsels meer uitrekken wanneer zij warm zijn, met als gevolg een verhoogde rekbaarheid en elasticiteit. Warmte bevordert ook een betere doorbloeding van de gerichtskapsels en vermindert de viscositeit (stroperigheid) van de gewrichtsvloeistof waardoor soepeler bewegingen mogelijk zijn. Het blijkt dat de sauna een aantal lichte sportblessures zoals kneuzingen, spierscheurtjes en bloeduitstortingen gunstig be´nvloedt door een pijnverzachtende werking en een verkort genezingsproces.
Het is niet aan te bevelen om vlak voor een training of wedstrijd een bezoek aan de sauna te brengen. We hebben al gezien dat de sauna een ontspannende werking heeft op zenuw- en spierstelsel, terwijl we voor een optimale sportprestatie juist een bepaalde spanning willen hebben. Maar na afloop zal een saunabad een verkwikking zijn.

Sauna maar dan goed!
Het is belangrijk om, zeker wanneer je voor het eerst naar een sauna gaat, naar een sauna te gaan waar een goede begeleiding aanwezig is. Na het opwarmen gedurende 8-12 minuten, volgt er een even lange tijd als afkoelperiode. Schematisch zou het sauna bad er zo uit kunnen zien:

Aanbevolen methode voor het saunabaden
1. Uitkleden en toiletgang
2. Wassen en douchen
3. Goed afdrogen
4. Warm voetenbad
5. Eerste saunagang: 8-12 minuten opwarmen
6. Ontspannen zitten of liggen
7. Laatste twee minuten altijd zitten
8. Afkoelen 8-12 minuten
9. In de buitenlucht
10. Koude douche of een koud dompelbad
11. Warm voetenbad
12. Relaxen ca. 15 minuten
13. Eventueel sportmassage
14. Naar wens 2e/3e saunagang
15. Na laatste saunagang eventueel zonnebank
16. Aanbevolen tussen door vruchtensappen


Dit artikel is een bewerking uit Sportmassage door Ap van Driessche