Home
Massage
Email
Haptonomie
Luisterlessen
Thema's
Hier doet het pijn
Ontspandag
Disclaimer
Runningtherapie / Bewegingstherapie  
Wat is runningtherapie / bewegingstherapie?
Bij runningtherapie worden, door middel van (hard)lopen (ook wandelen), de psychische klachten verminderd. Running therapie is een goede aanvulling op gesprekspsychotherapie en medicatie. Er wordt een opbouw programma aangeboden specifiek gericht op personen met psychische problemen. Het uiteindelijke doel is om tussen de 2 en 5 maal per week een half uur rustig te kunnen joggen.

Personen met psychische moeilijkheden hebben vaak te weinig beweging. Indien er twijfels zijn over de lichamelijke mogelijkheden wordt men best eerst onderzocht door een arts. Bij runningtherapie wordt een rustig opbouwprogramma aangeboden en wordt er rekening gehouden met eventuele terugval. Deze geleidelijke opbouw is daarbij essentieel. In het begin kan alleen het komen naar de training al een hele overwinning betekenen. Langzaam leert men zijn grenzen respecteren en verleggen, men levert een prestatie waar men trots op mag zijn.

Belangrijk is het ontspannen, en met plezier, leren lopen. Door zich ontspannen te voelen kan men de hartslag lager houden en de inspanningen ook langer volhouden. Men leert via runningtherapie hoe men ook in het dagelijkse leven zich op een ontspannen mannier kan inspannen.

Op korte termijn kunnen de volgende effecten worden vastgesteld:
het ervaren van een minder depressief gevoel.
het krijgen van een hogere zelfwaardering.
het ervaren van het ontspannen actief in beweging zijn.
het aanleren om uitgerust te zijn na de inspanning.
de positieve ervaring van het buiten komen en bewegen.
het leren leggen van nieuwe sociale contacten.

Op lange termijn kunnen we volgende effecten noteren:
een verbeterde algemene conditie
het beter functioneren van hart en bloedvaten.
een verbeterde longfunctie
een verminderde behoefte aan roken
de vermindering van lichamelijke klachten
de afname van angst
een betere nachtrust

Het (hard)lopen heeft dus een hele reeks voordelen. De runningtherapeuten zorgen er voor dat men gemotiveerd blijft. Hij stippelt in samenspraak een evenwichtig programma uit met realistische doelen. Na eventuele terugval wordt een aangepast schema gemaakt zodat de deelnemer weer langzaam op krachten kan komen.

Leren (hard)lopen is niet "alles of niets", maar een leerproces waarbij het lichaam went aan beweging. In die zin lijkt leren lopen op veel processen in het leven. Het leren lopen heeft dan ook effect op andere domeinen van het leven. Men leert gedoseerd omgaan met zijn energie en toch zijn grenzen verleggen. Men leert inspanning leveren en toch ontspannen zijn. Een geslaagde looptherapie geeft mensen met psychische problemen weer hoop dat ze ook in andere domeinen van hun leven grenzen kunnen verleggen en respecteren. Grenzen verleggen kan immers allen maar indien men ook grenzen respecteert.

Tijdens een runningtherapie sessie worden personen niet aangesproken op hun psychische moeilijkheden, en in die zin lijkt de runningtherapie meer op een situatie in het dagelijkse leven.

Alhoewel runningtherapie geschikt is voor een breed scala aan psychische klachten, gebeurde het meeste onderzoek naar de invloed van lopen op depressieve klachten.

De verkregen effecten kunnen als volgt verklaard worden:
Vrijkomen van endorfine en serotonine tijdens het lopen.
De bevrediging door het weer actief zijn.
De concentratie op het gezonde deel van jezelf i.p.v. het disfunctionele.
Het leren beheersen van de beschikbare energie.
Leren voor jezelf iets te doen, tijd te nemen om zorg te dragen voor jezelf.

Het unieke 'running therapie concept' houdt een totaal concept in.
De runningtherapie wordt gegeven door opgeleide therapeuten en coaches.