Home
Massage
Email
Haptonomie
Luisterlessen
Thema's
Hier doet het pijn
Ontspandag
Disclaimer
20 vragen over Osgood-Schlatter

20 Vragen over Osgood-Schlatter. 

1. Wat is Osgood-Schlatter? Het is een aandoening die in 1903 door twee artsen, Dr. Robert Osgood en Dr. Carl Schlatter, is beschreven.

2. Dit is echt nuttige informatie. Ik bedoel wat is het voor een ziekte? Bij Osgood-Schlatter is er pijn op de plek waar de kniepees (patellapees) aan het scheenbeen vastzit. Op het scheenbeen (tibia) net onder de knieschijf (patella) zit een "heuveltje" (voor de fijnproevers Tuberositas Tibia) waar het probleem opspeelt. De oorzaak is waarschijnlijk een tijdelijke disbalans tussen de kracht van de spieren aan de voorzijde van het bovenbeen (Quadriceps) en de kwaliteit van de peesaanhechting. Osgood-Schlatter is mogelijk de meest voorkomende oorzaak van knieklachten bij kinderen tussen de 11 en 16 jaar oud. Bij een Fins onderzoek bleek dat 13% van de tieners daar symptomen van Osgood-Schlatter hadden.

3. Wat zijn de symptomen? Allereerst is de plek pijnlijk als je er op drukt. Ook het strekken van het been, tegen weerstand, is pijnlijk. In het begin na een inspanning maar later ook tijdens de inspanning en ervoor. Vaak is er ook sprake van een lokale verdikking en een ontstekingsreactie (warm en rood). De klachten zijn niet altijd aanwezig maar kunnen een grillig verloop hebben. Buiten het sporten zijn vooral traplopen en hurken pijnlijk.

4. Ik hoorde dat alleen jongens Osgood-Schlatter krijgen? Jongens hebben wel vaker Osgood-Schlatter dan meisjes. Maar omdat meisjes tegenwoordig fanatieker sporten en ook langer worden dan vroeger neemt hun Osgood-Schlatter aantal toe. Emancipatie heeft niet alleen maar voordelen. Voor het krijgen Osgood-Schlatter zijn een drietal voorwaarden. Je moet:

  Tussen de 10 en 16 jaar oud zijn

  Bezig zijn met sport

  In de groeispurt zijn

De diagnose zal door een arts gesteld moeten worden om andere zaken (zoals bijvoorbeeld een Jumpers Knee) uit te sluiten.

5. Welke sporten zijn het risicovolst? Eigenlijk alle sporten waarbij gerend, gesprongen en geknield wordt. Dit zijn sporten waarbij de spieren aan de voorzijde van het bovenbeen veel kracht, via de knieschijf, op de aanhechting uitoefenen. Door het buigen wordt de kracht nog groter.

6. Hoe lang duurt Osgood-Schlatter? Osgood-Schlatter is een zeer individuele aandoening die niet goed te voorspellen is. Het gaat, ook als je niets doet aan "behandeling", vanzelf over. Uiterlijk als de groeispurt voorbij is. De officiŽle tijd is enkele maanden. Met een beetje pech kan dat ook jaren worden. Zeker als je de belasting niet sterk verminderd kan het steeds ernstiger en langduriger worden.

7. Wat kan ik er aan doen? Het enige wat je kunt doen is de (sport)belasting drastisch verminderen. In ieder geval voor een periode van drie maanden. Daarna kun je verder zien wat wijsheid is. Het fietsen naar school kan soms als belastend meetellen. Vooral de sprint- en sprongoefeningen moeten geschrapt worden.

8. Is het handig om krukken te gebruiken om de knie te ontzien? Neen, Hierdoor zullen de beenspieren verslappen en mogelijk andere blessures optreden.

9. Wat kan ik nog meer doen? Wat kan helpen is een paar keer per dag koelen. Dit geeft wat pijndemping. Ook een regelmatige massage van de Quadriceps kan, door de ontspanning, verlichting geven. Tenslotte kan een patella bandje enige ondersteuning geven.

10. Hoe kom ik aan zo'n massage? Daarvoor kun je een afspraak maken met een gediplomeerde sportmasseur. Met een beetje geluk is deze ook bereid om de ouders de basistechniek uit te leggen.

11. En hoe kom ik aan een patellabandje? Die kun je kopen bij een goede sportzaak.

12. Waar moet je dat bandje omdoen? Het patellabandje moet net onder de knieschijf en boven het "heuveltje" gedragen worden. Dus midden op de pees. Dit bandje mag je alleen dragen bij de lichte sportbeoefening. Dus je mag het niet constant omhouden. Het is ook niet de bedoeling dat je hiermee de belasting fors verhoogd. Dan is het per saldo een nadelige aankoop.

13. Gaat het met die adviezen over? Neen. Het gaat alleen over door geduld te hebben. Door de belasting te verminderen kun je mogelijk wel voorkomen dat je een langere lijdensweg ingaat.

14. Kun je dan niet beter helemaal stoppen met sporten? Neen. Zoals ik al zei is het verloop van Osgood-Schlatter zeer grillig. Het beste is de schadelijkste activiteiten te laten vervallen en verder binnen de pijngrens bezig te blijven. Bovendien bestaat het lichaam uit veel meer delen dan de knieŽn. De rest mag best intensief bezig worden gehouden.

15. Welke alternatieve sporten zijn mogelijk? Bijvoorbeeld zwemmen (Crawl) en fitness (wel beperkt en onder begeleiding i.v.m. de leeftijd). Vaak is fietsen ook redelijk mogelijk in een lichte versnelling.

16. Als het na een tijdje niet over gaat, wat dan? Als ondanks minder belasten, na een jaar de klachten nog steeds ernstig zijn kan geprobeerd worden met gipsen of, in extreme gevallen, zelfs operatie ťťn en ander te verhelpen. De beoordeling hiervan ligt in handen van een orthopedische specialist.

17. Is het dan zeker opgelost? Neen, ook dan is niets zeker. Soms is het over, soms blijft het gelijk en soms wordt het erger.

18. Ik heb nog niets over fysiotherapie gehoord? Klopt, er is niet gebleken dat enige vorm van fysiotherapie bij Osgood-Schlatter nuttig is. Alleen de manuele massage van de Quadriceps kan enige verlichting geven.

19. Is er verder nog iets van belang? Ja, als je er een tijdje uitgeweest bent door Osgood-Schlatter moet je weer heel rustig je conditie etc. opbouwen. Als je te snel op je oude niveau wilt sporten loop je het risico dat je andere blessures oploopt. Dat zou wel heel wrang zijn na deze gedwongen "rust" periode.

20. Kortom: Rustiger aan doen en geduld hebben?  Inderdaad en: Luister naar je lichaam, dat is je beste adviseur.

Arie Meijboom

Bronnen: o.a. osgood-schlatter.com en healthsquare.com familydoctor.org