Home
Massage
Email
Haptonomie
Luisterlessen
Thema's
Hier doet het pijn
Ontspandag
Disclaimer
Sporten met een huidaandoening

Sporten met een chronische huidaandoening

Bewegen: gezond en nog leuk ook!

Sport u al? Of heeft u al eens overwogen sportief te gaan bewegen? Misschien voelt u zich onzeker of geremd door uw huidaandoening. Mogelijk heeft u vragen over de invloed van bewegen op uw aandoening. Of twijfelt u of een bepaalde activiteit of sport voor u geschikt is. Deze tekst probeert een antwoord te geven op uw vragen. Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op de gezondheid en is nog leuk ook.

Wat is een chronische huidaandoening?

Er bestaan allerlei verschillende huidaandoeningen, zoals psoriasis, eczeem en vitiligo. Meer dan 1 miljoen mensen in Nederland hebben een chronische huidaandoening. Deze kan op alle leeftijden ontstaan. Sommigen hebben er veel last van en anderen hebben nauwelijks klachten. Kenmerken van chronische huidaandoeningen kunnen zijn: rode huid, schilferig, gevlekte huid, overbeharing, gedeeltelijke kaalheid, jeuk, blaasjes of blaren, littekens en verdikkingen van de huid. De meeste chronische huidaandoeningen zijn niet besmettelijk. De verzorging van de huid vraagt extra aandacht en sommige situaties kunnen beter vermeden worden, bijvoorbeeld bij overgevoeligheid voor zonlicht en bepaalde stoffen. 

Bewegen en gezondheid

Zwemmen, wandelen, fietsen, sport en spel zijn activiteiten waaraan u veel plezier kunt beleven. Bovendien is het gezond. Dit geldt voor jong en oud, chronisch ziek of niet. Ook voor mensen met een chronische huidaandoening is het goed om meer te bewegen. Door regelmatig in beweging te komen Ún te blijven, zult u zich een stuk prettiger voelen. Regelmatig bewegen met een matige intensiteit (u hoeft niet buiten adem te raken) kan al leiden tot een verbetering van uw uithoudingsvermogen, spierkracht en lichaamsgewicht. De kans op onder andere hart- en vaatziekten, overgewicht en botontkalking neemt af. Ook de ontspanning die van sport uitgaat, is goed. Stress heeft immers een negatieve invloed op de meeste huidaandoeningen.

Bewegen met chronische huidaandoeningen

Door sportief bewegen op zich wordt de chronische huidaandoening meestal niet erger. Wel kan er enig ongemak ontstaan. Zo kunt u meer jeuk krijgen doordat u gaat transpireren, of uw huid beschadigt doordat uw kleding knelt of schuurt. Voorzorgsmaatregelen kunnen dergelijke ongemakken vaak beperken. Begin altijd rustig en kijk hoe het gaat. U moet uw eigen grenzen leren kennen. Vaak is meer mogelijk dan u denkt.

Anderen informeren

Als u aan een groepsactiviteit deelneemt, geeft u echter meestal iets van uw aandoening bloot. De eerste stap om meer te gaan bewegen is vaak niet makkelijk. Vreemde reacties van anderen komen vaak voort uit onwetendheid. Het is daarom belangrijk dat u de begeleider en de deelnemers laat weten dat u een chronische huidaandoening hebt. Vertel erover, u zult zien dat u meer begrip krijgt.

Beweegadvies

Bij huidaandoeningen zijn er in principe geen beperkingen voor sport en bewegen. Frequentie, duur en intensiteit moeten zorgvuldig opgebouwd worden. Om uw gezondheid te bevorderen wordt aangeraden om dit op te bouwen naar minimaal een half uur per dag. Dit half uur kan in kleinere stukjes worden opgedeeld. Elke dag bewegen mag, maar af en toe een rustdag is niet verkeerd. Het samen met anderen bewegen heeft daarbij de voorkeur. De activiteit bepaalt u zelf.   Kies vooral een bewegingsactiviteit die u leuk vindt. Dit kan voetballen, zwemmen of tennis zijn. Maar u kunt ook op de fiets de natuur in. Of wandelen. Ook  klusjes thuis, dansen en MBvO (meer bewegen voor ouderen) zijn geschikte vormen van bewegen.

Bent u bang dat uw huid het niet aan kan? Kies dan een activiteit waarbij uw huid weinig risico op beschadiging loopt zoals fietsen, joggen en langlaufen.

Wilt u liever niet in een groep actief zijn? Of houdt u niet van de verplichtingen?  kies dan een individuele activiteit (zoals wandelen, fietsen en golf). Bij individuele activiteiten kunt u meestal ook zelf uw kleding kiezen zodat anderen u aandoening niet zien.

Kunt u niet tegen zonlicht ga dan binnen sporten (badminton, dansen) of ĺs avonds. Voor anderen kan zonlicht juist positief werken (bijvoorbeeld bij eczeem en psoriasis).

Watersporten en zwemmen kunnen soms problemen geven, bijvoorbeeld bij eczeem en droge huid. Door het chloor in het water kan de huid extra ge´rriteerd raken. U kunt uw huid van tevoren goed insmeren met vette zalf

Voor- en nazorg

Voor sommige aandoeningen moet de huid voor en na het sporten speciaal verzorgt worden. Bij eczeem bijvoorbeeld kunt u na het sporten kort douchen met lauw water. Vet daarna de huid goed in. Dit kan ook thuis gebeuren. Vˇˇr het sporten kunt u de huid ook extra verzorgen. Bijvoorbeeld door het afplakken en bedekken van kwetsbare plekken. Plekjes kunnen ook gecamoufleerd worden met cosmetica. Huidtherapeuten kunnen u daar meer over vertellen.

Beweegtips

Hier volgen enkele tips om op verantwoorde wijze in beweging te komen en te blijven.

  • Voor iedereen is een geschikte activiteit te vinden.

  • Kies voor een activiteit die u leuk vindt en die bij u past.

  • Ga eens kijken voor u besluit mee te doen.

  • Sport bij voorkeur samen met anderen, dat is gezellig en werkt motiverend.

  • Bespreek uw bewegingskeuze eventueel met uw arts voordat u gaat beginnen.

  • Activiteiten in de natuur, zoals fietsen en wandelen, zijn ook zeer geschikt.

  • Bouw rustig op en laat u niet opjutten.

  • Luister naar uw lichaam, dat is uw beste adviseur.

  • Elke dag een half uur per dag actief bewegen is een gezond streven.

  • Af en toe een rustdag is niet verkeerd.

  • Informeer uw begeleider en medesporters over uw aandoening. Daarbij is vooral informatie over de besmettelijkheid van belang.

  • Verzorg uw huid goed na het sporten.

Meer informatie over bewegen met een chronische huidaandoening?

Neem dan contact op met het huidfonds of de huidfederatie

 

 

 

Bron: Nederland in Beweging (NOC**NSF)