Home
Massage
Email
Haptonomie
Luisterlessen
Thema's
Hier doet het pijn
Ontspandag
CVA (beroerte, hersenbloeding, herseninfarct)

Sportief bewegen met Cerebro Vasculair Accident (CVA)

Bewegen: gezond en nog leuk ook!

Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op de gezondheid en is nog leuk ook. Dit geldt voor jong en oud, chronisch ziek of niet. Ook voor mensen met CVA is het goed om meer te bewegen. Het houdt uw conditie in stand, uw zelfvertrouwen neemt toe en u slaapt beter. U zult zien dat u zich een stuk prettiger voelt wanneer u regelmatig in beweging komt en blijft.

Wat is een CVA

CVA is de afkorting van de medische term Cerebro Vasculair Accident. Letterlijk vertaald: ongeluk in de hersenbloedvaten. Het wordt ook wel een beroerte genoemd. Een hersenbloeding en een herseninfarct zijn, zoals wellicht bekend, de meest voorkomende oorzaken van een CVA. Bij een CVA knapt er een bloedvaatje (hersenbloeding) of raakt verstopt (herseninfarct). In beide gevallen schiet de bloedtoevoer naar dat hersendeel tekort. Het getroffen gedeelte van de hersenen krijgt daardoor te weinig zuurstof en raakt beschadigd. 

Gevolgen van CVA

Nog steeds worden de gevolgen van een CVA vaak onderschat. In de meeste gevallen zijn de gevolgen van een beroerte ingrijpend. Stoornissen kunnen optreden in het bewegen, waarnemen, spreken, lezen en/of schrijven en het gevoelsleven. Dit is afhankelijk van welk deel van de hersenen beschadigd is. Een CVA van de linker hersenhelft heeft vaak een verlamming van de rechter lichaamszijde tot gevolg en andersom. Naast verlamming kunnen ook andere stoornissen optreden. Stoornissen bij een CVA inde linker hersenhelft kunnen zijn: gezichtsuitval rechts, moeilijkheden met de taal en of spraak, langzaam en onzeker gedrag. Stoornissen bij een CVA in de rechter hersenhelft kunnen zijn gezichtsuitval links, niet reageren op mensen of dingen aan de linker kant, de linkerkant van het lichaam verwaarlozen en problemen met de ruimtelijke waarneming.

Risicofactoren van een CVA

Risicofactoren die u zelf kunt be´nvloeden zij hoge bloeddruk en roken. Maar er zijn ook factoren die u zelf niet echt kunt be´nvloeden. Zo kan een al aanwezige hart- of vaataandoening of diabetes mellitus (suikerziekte) de kans op het ontstaan van een CVA vergroten. Verder is de leeftijd een risico voor een beroerte. Dat 55-plussers een grotere kans op een CVA hebben, komt doordat de kwaliteit van de vaatwanden afneemt en tegelijkertijd de slagaderverkalking toeneemt. Wanneer u toch bij uw huisarts bent, laat dan eens voor alle zekerheid uw bloeddruk meten. Een gezonde leefstijl is van groot belang. Dit betekent voldoende beweging, goede voeding(zoals het gebruiken van weinig vet), niet roken, en op een ontspannen wijze omgaan met stress.

Revalidatie

Als u onlangs een CVA heeft gehad, heeft u mogelijk deelgenomen aan een revalidatieprogramma. U hebt daarbij kunnen werken aan uw gezondheid. Het is belangrijk dat u dit revalidatieniveau vasthoud of zelfs verbeterd door na de revalidatie de activiteiten thuis vort te zetten. U kunt ook deel gaan nemen aan sportieve bewegingsactiviteiten bij u in de buurt.

Bewegen en gezondheid

Regelmatig bewegen met een matige intensiteit leidt al snel tot verbetering van uw uithoudingsvermogen, spierkracht en algeheel welbevinden. De kans op een (nieuw) CVA kan hierdoor afnemen. U zult merken dat u zich beter voelt, minder snel vermoeid raakt, beter slaapt en meer plezier beleeft aan uw bewegingsactiviteiten.

Bewegen en CVA

Met voldoende lichaamsbeweging vergroot u de conditie van uw hele lichaam. Daarnaast helpt lichaamsbeweging bij het voorkomen of terugdringen van overgewicht, helpt het ontspannen en vermindert het stress. Onder de verzamelnaam CVA-bewegingsgroepen worden bewegingsactiviteiten in groepsverband voor mensen met niet aangeboren hersenletsel georganiseerd.

Beweegadvies

Omdat u misschien na een CVA niet meer in staat bent alle bewegingen goed uit te voeren, is het belangrijk dat u samen met uw behandelend arts of begeleider op zoek gaat naar de mogelijkheden die u nog wel heeft om te bewegen.

Samen bewegen

Samen met anderen bewegen be´nvloedt niet alleen de lichamelijke gezondheid, maar brengt ook gezelligheid met zich mee en levert nieuwe vrienden en kennissen op. In CVA-bewegingsgroepen worden de activiteiten aangepast aan de mogelijkheden van de deelnemers. De lessen staan onder leiding van experts met specifieke kennis op het gebied van CVA-problematiek.

De rol van de omgeving

Uw naaste omgeving, zoals partner, kinderen en vrienden kunnen u steunen mals u met uw bewegingsactiviteiten wilt starten. Zij kunnen u begeleiden van en naar de activiteiten en eventueel ook meedoen. Ga daarom bij uzelf eens na welke mogelijkheden u heeft of kunt creŰren om samen op stap te gaan.

Beweegtips

Hier volgen tips om op verantwoorde wijze in beweging te komen en te blijven:

  • Kies een activiteit die u leuk vindt en die bij u past. Ga gerust eens kijken voor u besluit mee te doen.

  • Beweeg of sport bij voorkeur samen; dat werkt gezellig en motiverend.

  • Bepaal samen met uw arts of begeleider de juiste hoeveelheid lichamelijke activiteiten.

  • Vermoeidheid is normaal en neemt af naarmate u meer geoefend bent. Laat u hierdoor niet ontmoedigen.

  • Bouw duur, intensiteit en frequentie geleidelijk op.

  • Een half uur per dag actief bewegen is een gezond streven.

 

U voelt zich prettiger als u regelmatig in beweging komt!

Meer informatie over bewegen met CVA? Neem dan contact op met CVA Vereninging.

Bron: Nederland in Beweging (NOC*NSF)